Na sierpniowej sesji, radni zapoznali się z analizą gospodarki odpadami pierwszego półrocza br., w świetle obowiązującej ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, którą przedstawił insp. ds. gospodarki komunalnej i mieszkaniowej Józef Kowalski
Odbiór odpadów z terenu Miasta Chojnowa w roku 2014 prowadzi Firma A.S.A. EKO Polska sp. z o.o. z Zabrza z bazą w Lubinie. Przedmiotem umowy jest odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych.
Umowa została zawarta na rok, od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 r.
W okresie od 1 stycznia 2014r do 30 czerwca 2014r z terenu Miasta Chojnowa 10.558 osób zadeklarowało segregowanie odpadów i opłatę miesięczną w wysokości 11 zł, a 339 osób, które nie będą odpadów segregować zadeklarowało opłaty miesięczne po 18 zł.
W pierwszym półroczu 2014r. złożone przez mieszkańców deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dotyczyły łącznie 10.897 osób, w związku z tym założono 5.218 indywidualnych kont bankowych. Zaległości opłat na dzień 30.06.2014r. wynosiły - 163.999,53 zł. Natomiast wydatki poniesione na odbiór i składowanie odpadów w tym okresie wyniosły ok. 1.007.000 zł – w tym m.in.: na odbiór i zagospodarowanie odpadów przez firmę A.S.A., zakup 110 szt. pojemników, utrzymanie i eksploatację Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, odbiór odpadów wielkogabarytowych oraz na zbiórkę selektywną odpadów, szkła, plastiku i papieru.
Należy przypomnieć, że od momentu obowiązywania ustawy śmieciowej tj. od 01.07.2013 r. do grudnia 2013 r.odbiór i zagospodarowanie odpadów z terenu Miasta Chojnowa prowadziła firma MPO Sp. z o.o. Miasta Lubina, która odbierała odpady bez zakłóceń i regularnie według harmonogramu.
Od dnia 01.01.2014 r. obowiązek odbioru odpadów przejęła, w drodze przetargu nieograniczonego, firma ASA, która wprowadziła inny harmonogram odbioru odpadów.
Okazało się wówczas, że pojemniki metalowe okrągłe o pojemności 110 l, które były na wyposażeniu wielu nieruchomości, przeważnie domów jednorodzinnych, nie spełniały norm europejskich i nie pasowały do uchwytów śmieciarki. Zzgodnie z przepisami wyposażenie nieruchomości w pojemnik na odpady należy do właściciela lub użytkownika. firma Van – gansewinkel zabrała swoje pojemniki z posesji mieszkańców, domów jednorodzinnych, z którymi posiadała wcześniej umowy, należało więc zakupić pojemniki. W związku z tym w ChZGKiM była prowadzona sprzedaż interwencyjna pojemników 120 i 240 litrowych, w cenach hurtowych, sprzedano łącznie 25 pojemników.
Na przestrzeni pierwszego półrocza tego roku zebrano 32,37 ton plastiku, 15,69 ton papieru i 42,78 ton szkła. Ponadto wywieziono 51 ton gruzu, 0,5 tony gałęzi, 22 tony trawy i 1,7 tony elektroodpadów.
Za sprzedane surowce, w pierwszym półroczu odzyskano– 7.286,00 zł.
Sprawozdanie 4/2014 z pracy Burmistrza Miasta Chojnowa
w okresie od dnia 29 czerwca 2014 r. do dnia 27 sierpnia 2014 r.
Z zakresu Wydziału Rozwoju Gospodarczego m.in.:
1. Trwa przebudowa i rozbudowa budynku Miejskiego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji.
2. Prowadzone są prace przy modernizacji sali gimnastycznej w Szkole Podstawowej Nr 4.
3. Kontynuowana jest rewitalizacja terenów zielonych przy ul. Kilińskiego – „Morskie Oko".
4. Rozpoczęto budowę ciągów pieszo-jezdnych w ul. Racławickiej i Brzozowej do kładki nad rzeką.
5. Zakończono budowę ul. Krótkiej i wymianę nawierzchni chodników przy ul. Szpitalnej i Wojska Polskiego.
6. Rozpoczęto budowę obiektu lekkoatletycznego wraz z modernizacją boiska w ramach Wojewódzkiego Programu Rozwoju Bazy Sportowej (dofinansowanie w wysokości 350.000 zł. ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej).
7. Rozpoczęto budowę oświetlenia drogowego w:
- ul. Kilińskiego – główna aleja w Parku Piastowskim,
- ul. Parkowej – droga do zespołu garaży,
- ul. Samorządowej – w pobliżu „alei lipowej",
- ul. Bielawskiej i Solskiego,
8. Rozpoczęto wymianę punktów oświetleniowych w ulicach: Kilińskiego - 15 szt. oraz Gen. Maczka i Wł. Łokietka – 7 szt.
9. Naprawiono i zakonserwowano elementy drewniane ogrodów zabaw.
10. Zakończono odnawianie oznakowania poziomego ulic.
11. Wykaszane są tereny zielone w mieście, nie objęte przetargiem całorocznym.
12. Zlecono wykonanie dokumentacji na budowę oświetlenia ulicznego na ul. Kraszewskiego.
13. Złożono wniosek do Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu dot. budowy chodnika przy drodze z Chojnowa do Michowa oraz podpisano porozumienie z Gminą Chojnów w sprawie współfinansowania realizacji tej budowy (po 25%).
14. Prowadzono prace remontowe w szkołach i przedszkolach, m.in.:
- w Szkole Podstawowej Nr 3 wymalowano 2 pomieszczenia klasowe, gabinet wicedyrektora, odnowiono front elewacji świetlicy przy ul. Kościuszki,
- w Szkole Podstawowej Nr 4 wymalowano 5 pomieszczeń klasowych, kuchnię, sekretariat, świetlicę, 2 sanitariaty, klatkę schodową; wymieniono płytki w ceramiczne w dwóch toaletach w głównym budynku szkoły,
- w Przedszkolu Nr 3 wykonano renowację schodów, wymalowano pion kuchenny i szatnię.
15. Pracownicy interwencyjni wykonują prace w oddziale remontowym w ChZGKiM oraz na Cmentarzu Komunalnym.
16. Otrzymano dofinansowanie w wysokości 125.460 zł. w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na opracowanie dokumentacji projektowej zadania „Modernizacja oczyszczalni ścieków dla Aglomeracji Chojnów".
Z zakresu Wydziału Gospodarki Gruntami i Ochrony Środowiska m.in.:
1. Sprzedano w drodze bezprzetargowej - na rzecz dotychczasowych najemców 8 lokali mieszkalnych z zastosowaniem obowiązujących bonifikat.
2. Sprzedano w drodze przetargu ustnego nieograniczonego:
- prawo użytkowania wieczystego działki niezabudowanej przy ul Fabrycznej za kwotę 50.140 zł.,
- nieruchomość niezabudowaną przy ul. Legnickiej 81 za kwotę 41.410 zł.,
- działkę pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną przy ul. Słowiańskiej za kwotę 58.240 zł.
3. Ogłoszono przetargi ustne nieograniczone na sprzedaż:
- działek pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną przy ul. Słowiańskiej, ul Samorządowej, ul. Witosa i ul. Młynarskiej,
- lokalu mieszkalnego przy ul Rynek 34/5,
- nieruchomości niezabudowanej położonej przy ul. Samorządowej przeznaczonej pod usługi komercyjne.
4. Gmina nie wykonała prawa pierwokupu do 8 nieruchomości niezabudowanych, przeznaczonych pod zabudowę szeregową, położonych przy ul. Sikorskiego od nr 6 do 13, działki o pow. od 315 m2 do 324 m2, stanowiących własność osób fizycznych, a zbywanych po cenach 22.000 zł .
5. Wydano 7 decyzji na podział działek:
- przy ul. Baczyńskiego, z urzędu, w celu regulacji stanu prawnego działek,
- przy ul. Paderewskiego, z urzędu, w celu wydzielenia działki przeznaczonej do sprzedaży w drodze przetargu,
- dwie decyzje przy ul. Baczyńskiego dla osób fizycznych w celu regulacji stanu prawnego nieruchomości,
- przy ul. Złotoryjskiej i ul. Fabrycznej dla osób fizycznych w celu wydzielenia działek do sprzedaży.
6. Wydano zawiadomienie o ustaleniu numeru porządkowego dla nieruchomości położonej przy ul. Baczyńskiego.
7. Wydano zgodę na wykreślenie hipoteki ustanowionej w związku z zastosowaniem bonifikaty przy wykupie lokalu mieszkalnego przy ul. Legnickiej.
8. Wydano 13 wypisów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta i postanowienie pozytywnie opiniujące podział działki pod względem zgodności z planem zagospodarowania przestrzennego miasta.
9. Z zakresu nadzoru nad gospodarką drzewostanem:
- przy ul. Broniewskiego - wydano decyzję zezwalającą na usunięcie usychającego drzewa gatunku świerk dla osoby fizycznej z obowiązkiem nasadzenia 2 drzew,
- przy ul. Łokietka i ul. Sikorskiego - wydano decyzje zezwalające na usunięcie uschniętych dwóch drzew gatunku wierzba dla Spółdzielni Mieszkaniowej „MŁODOŚĆ" w Chojnowie, z obowiązkiem nasadzenia 4 drzew,
- przy ul. Parkowej - wydano decyzję zezwalającą na usunięcie uschniętego drzewa gatunku topola dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych we Wrocławiu, z obowiązkiem nasadzenia 2 drzew,
- przy ul. Kolejowej - wydano decyzję zezwalającą na usunięcie usychających 9 drzew gatunku olcha, brzoza i grab dla firmy „Metal-Cynk-Konstrukcje", z obowiązkiem nasadzenia 18 drzew,
- przy ul. Sempołowskiej - wydano decyzję zezwalającą na usunięcie uschniętego drzewa gatunku wierzba dla osoby fizycznej, z obowiązkiem nasadzenia 2 drzew,
- przy ul. Racławickiej - wydano decyzję zezwalającą na usunięcie drzewa gatunku świerk dla osoby fizycznej z obowiązkiem nasadzenia 2 drzew.
Z zakresu Wydziału Spraw Obywatelskich m.in.:
1. Dodatki mieszkaniowe: przyjęto 84 wnioski o przyznanie dodatku mieszkaniowego; rozpatrzono 68 wniosków przyznając dodatki mieszkaniowe na kwotę 10.471,19 zł. (wydano 66 decyzji pozytywnych i 4 decyzje negatywne). Wypłacono dodatki mieszkaniowe na kwotę 82.893,14 zł.
2. Dodatki energetyczne: przyjęto i rozpatrzono 64 wnioski o przyznanie dodatku energetycznego
3. Dowody osobiste: przyjęto 275 wniosków, wydano 269 dowodów osobistych.
Z zakresu Urzędu Stanu Cywilnego m.in.:
1. Wydano: 30 decyzji administracyjnych, zaświadczenie do zawarcia związku małżeńskiego zagranicą oraz 27 zaświadczeń do ślubu konkordatowego.
2. Sporządzono: 11 aktów urodzenia, 33 akty małżeństwa, 15 aktów zgonu.
3. Załatwiono: 217 spraw z biurem ewidencji ludności i USC, 2 korespondencje konsularne, 210 wniosków o wydanie odpisów z akt stanu cywilnego.
4. Sprawdzono około 185 wniosków o wydanie dowodu osobistego.
5. Złożono wniosek do Prezydenta RP o nadanie medalu za długoletnie pożycie małżeńskie.