Na ostatnim posiedzeniu Rady Miejskiej Chojnowa gościem sesji była Agnieszka Romanowska - Miejski Rzecznik Konsumentów z Legnicy, która poinformowała radnych o możliwości korzystania z bezpłatnych usług Rzecznika Praw Konsumentów działającego przy Urzędzie Miasta w Legnicy.
Miejski Rzecznik Konsumentów podejmuje działania w indywidualnych sprawach konsumenckich na rzecz mieszkańców Legnicy i Powiatu Legnickiego. Udziela wyłącznie pomocy osobom fizycznym, (w sprawach nie związanych
z prowadzeniem działalności gospodarczej), w sporach z przedsiębiorcą - sprzedawcą, producentem, dystrybutorem. Udziela bezpłatnych porad oraz informacji prawnych w zakresie ochrony interesów konsumentów.
Poradnictwo obejmuje sprawy dotyczące:
* kupna - sprzedaży w sklepie;
* kupna - sprzedaży na odległość, (wysyłkowo, za pośrednictwem Internetu) oraz poza sklepem (np. na pokazach, w domach klienta);
* telefonii stacjonarnej i komórkowej;
* telewizji kablowej, cyfrowej, satelitarnej;
* usług kurierskich;
* usług pocztowych;
* kredytów konsumenckich;
* ubezpieczeń;
* usług turystycznych;
* usług budowlanych;
* dostawy energii elektrycznej, ciepła, wody;
* umów o dzieło (np. wykonanie mebli, naprawa samochodów, sprzętu).
W przypadku podejrzenia naruszenia praw konsumentów Rzecznik może podjąć interwencję w indywidualnej sprawie konsumenckiej, dążąc do polubownego zakończenia sporu. Rzecznik może również wytaczać powództwa na rzecz konsumentów lub wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania
w sprawach ochrony interesów konsumentów. Miejski Rzecznik Konsumentów nie może natomiast zająć się sprawami, w których stroną jest Gmina Legnica, Zarząd Gospodarki Mieszkaniowej, Za-rząd Dróg Miejskich, Wspólnoty Mieszkaniowe i Spółdzielnie Mieszkaniowe. Nie jest również właściwy w sprawach egzekucji prowadzonych przez Komorników Sądowych.
Z pomocy Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Legnicy może skorzystać każdy konsument będący mieszkańcem Legnicy i Powiatu Legnickiego w na-stępujący sposób:
* osobiście, po wcześniejszym umówieniu, w pokoju nr 18, Urząd Miasta, Pl. Słowiański 8 - we wtorki 12:00-16:00,
w środy 12:00-15:30, w czwartki 12:00- 15:30;
* telefonicznie - we wtorki 12:00-16:00,
w środy 12:00-15:30, w czwartki 12:00- 15:30;
* pocztą elektroniczną:
rzecznik@legnica.eu.
Rzecznik udziela porad również przedsiębiorcom z zakresu prawa konsumenckiego, informując ich o obowiązkach wynikających z aktualnych regulacji prawnych.
Agnieszka Romanowska
- Miejski Rzecznik Konsumentów w Legnicy
Katarzyna Szczypińska
- pracownik Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów
Urząd Miasta Legnica pl. Słowiański 8 59-220 Legnica
tel. 76 72-12-138 fax. 76 72-12-115 e-mail:
kszczypinska@legnica.eu www.legnica.eu