O tym jak trudne jest łączenie liter w wyrazy, a tych w zdania, przekonali się uczestnicy kolejnej edycji konkursu pod nazwą "Pięknie Czytam", który odbył się 19 kwietnia w SP4.
Zanim jednak uczniowie nauczania początkowego stanęli w szranki rywalizacji, fragmenty książek "Kajtuś czarodziej" w oryginalnej interpretacji przedstawiła szkolna dyrekcja. Dyrektor Andrzej Przybysz i jego zastępczyni Beata Kornicka-Miler dali próbkę swoich umiejętnościom lingwistycznym i aktorskich zarazem, udawadniając jednocześnie jak zabawne i przyjemne może być głośne czytanie.
Po takiej prezentacji, dzieci mniej (a może właśnie bardziej) stremowane zasiadały kolejno przed poważną komisją odczytując wylosowany tekst. Jednym szło łatwiej, innym literki nie zawsze łączyły się tak jak należy. Któż jednak przejmowałby się drobnymi potknięciami w sytuacji, kiedy dla uczestników tego konkursu świat książek, słowa pisanego, a głównie czytanego, to świat jeszcze tajemniczy i od niedawna dopiero otwarty na odkrywcze podróże.
Organizatorce konkursu Bernardzie Mormul przyświecały słowa patrona szkoły, który mówił, że "by nie być "marionetką", należy dużo czytać gdyż słowo pisane jest tworzeniem myślenia".
Uczestnicy konkursu z pewnością mają już świadomość jak ważny jest kontakt z książką, jak wiele można z nich wyczytać, że są niezawodnymi, mądrymi i najlepszymi naszymi przyjaciółmi.
Laureaci konkursu: W kat. klas I:
I miejsce - Daria Jarosławska kl. I e
II miejsce - Kamila Gołąb kl. I b
III miejsce - Szymon Rajczakowski kl. I a
wyróżnienie - Michał Tomaszewski
W kat. klas II:
I miejsce - Karol Uchański kl. II b
II miejsce - Marysia Szumilas kl. II b
III miejsce - Jagoda Krzywda kl. II c
wyróżnienie - Aleksandra Pacaniuk
W kat. klas III:
I miejsce - Justyna Biernat kl. III e
II miejsce - Klaudia Giwojno kl. III e
III miejsce Aleksander Chlebosz kl. III b
wyróżnienie Tomasz Graban kl. III b
We współczesnym świecie 900 mln ludzi jest analfabetami. Z tego 300 mln to dzieci.
W Polsce wg statystyk z r. 1921 było 33,1% analfabetów, w 1931 - 23,1%, w 1960 - 2,7%, w 1978 - 1,2%
Ocenia się np., że 77% Polaków, 47% Amerykanów i 28% Szwedów ma problemy ze zrozumieniem tekstów, a mianem sprawnych językowo można nazwać w tych trzech krajach odpowiednio tylko 2%, 21% i 32% mieszkańców (wg International Adult Literacy Society).