Na VI sesji
Głównym tematem styczniowego posiedzenia Rady Miejskiej Chojnowa była informacja o najuboższych rodzinach zagrożonych wykluczeniem społecznym i patologicznym oraz rola asystenta rodziny. Zagadnienie przedstawiła radnym kierownik MOPS Małgorzata Matla.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej realizując zadania ustawy o pomocy społecznej w roku 2014 objął swoim wsparciem 451 gospodarstw domowych. Po przeanalizowaniu danych za rok 2014 nadal zauważa się, iż nieznacznie maleje liczba gospodarstw domowych korzystających z pomocy OPS tj. w 2013r. - 477 gospodarstw domowych, 2012r. - 486 gospodarstw domowych, 2011r. - 503 gospodarstw domowych. Problemy takie, jak ubóstwo i bezrobocie kształtują się na podobnym poziomie do lat ubiegłych. Rodzin dotkniętych problemem ubóstwa było w 2014r. 330 natomiast w 230 rodzinach występował problem bezrobocia.
Osoby bezrobotne stanowią nadal wysoki procent osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej. Bezpośrednim i najbardziej widocznym skutkiem bezrobocia jest obniżenie standardu materialnego rodziny, co wręcz wymusza konieczność korzystania z pomocy społecznej. Większość zarejestrowanych osób bezrobotnych nie posiada prawa do zasiłku. Osoby te nie posiadają zatem żadnego stałego źródła dochodu. Pierwszoplanowym problemem wśród rodzin objętych pomocą przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Chojnowie jest, wynikająca najczęściej z bezrobocia, zła sytuacja materialna. Przepisy ustawy o pomocy społecznej wprowadzają próg ubóstwa, przez ustalenie tzw. kryterium dochodowego. Warunkuje ono prawo do pieniężnych świadczeń z pomocy społecznej. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 lipca 2012r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej obowiązujące od 01 października 2012r. kryterium dochodowe dla osoby samotnie gospodarującej wynosi 542 zł natomiast dla osoby w rodzinie wynosi 456 zł. Uległy zmianie również kwoty świadczeń z pomocy społecznej - maksymalna wysokość zasiłku stałego została ustalona w wys. 529 zł. Najważniejszą przyczyną ubóstwa jest nadal bezrobocie. Trudności, jakich doświadczają bezrobotni w związku z problemami na rynku pracy w największym stopniu przyczyniają się do ich ubożenia. Udzielana pomoc materialna dla tych rodzin tylko łagodzi skutki ubożenia, będące prostą konsekwencją braku możliwości zarobkowania. Z przeprowadzanych wywiadów środowiskowych wynika, iż niezaspokojone potrzeby tej grupy klientów są znacznie większe niż pomoc, jaką można im zaproponować. Podopieczni korzystający z pomocy Ośrodka, z powodu dysfunkcji powstałych na skutek braku możliwości zatrudnienia, stanowią największą kategorię osób ubiegających się o pomoc, tj. 51% wszystkich rodzin korzystających z pomocy. Osoby te, obok wsparcia finansowego obejmowane są również pracą socjalną oraz działaniami z zakresu aktywnej integracji, które służyć mają przywróceniu ich na rynek pracy. Niestety, działania te nie zawsze przynoszą oczekiwany skutek, gdyż w wielu przypadkach mamy do czynienia z niechęcią ze strony osoby bezrobotnej, która wybrała taki sposób na życie. Wśród klientów MOPS pozostających bez pracy wiele jest osób młodych, które nie miały w swym otoczeniu wzorców prawidłowych postaw i za-chowań, niejako "odziedziczyły" brak pracy, który dotykał także ich rodziców. Osoby długotrwale bezrobotne prezentują też często postawę wyuczonej bezradności, są przeświadczone, że ich działania są daremne, że nie mają wpływu na bieg zdarzeń, w związku z czym nie podejmują żadnej aktywności w celu zmiany swej sytuacji życiowej. Pracownicy socjalni Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej dążą w swych działaniach do ograniczenia tego typu niekorzystnych zjawisk między innymi poprzez stosowanie kontraktów socjalnych mających zmotywować osoby długotrwale korzystające z pomocy społecznej do podjęcia wspólnych działań na rzecz wyjścia z trudnej sytuacji. Od roku 2008r. do 2014r. OPS realizował projekt systemowy dofinansowany ze środków Unii Europejskiej. Projekt skierowany był do osób bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo oraz osób niepełnosprawnych, nie posiadających kwalifikacji zawodowych, o niskim wykształceniu, biernych w poszukiwaniu zatrudnienia na otwartym rynku pracy i korzystających ze wsparcia Ośrodka. Celem podjętych działań było przeciw-działanie wykluczeniu społecznemu tych osób, aktywizacja społeczna uczestników, wyposażenie ich w kwalifikacje zawodowe, zwiększenie umiejętności psychospołecznych i podniesienie samooceny. Pomimo malejącej liczby osób korzystających z pomocy kolejnym ważnym problemem, jaki dotyka osoby korzystające z pomocy, jest bezradność opiekuńczo - wychowawcza. Problem ten dotyczył 33 rodzin ze 159 rodzin z dziećmi co w porównaniu do roku 2013 wskazuje na nieznaczny wzrost liczby rodzin, które zostały dotknięte tym problemem i stanowi 20% ogółu rodzin z dziećmi (w 2013r. dotyczył 34 rodzin z dziećmi ze 187, co stanowiło ponad 18 % ogółu rodzin z dziećmi) korzystających z pomocy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Chojnowie. Konieczne było objęcie tych rodzin intensywną i kompleksową pomocą, aby poprawić ich funkcjonowanie. Dlatego też praca z rodziną prowadzona jest w szczególności w formie: konsultacji i poradnictwa specjalistycznego (konsultant ds. dzieci i młodzieży, radca prawny, psycholog), usług opiekuńczych dla rodzin z dziećmi oraz pomocy finansowej. Od bieżącego roku nasz Ośrodek współpracuje ze Stowarzyszeniem Intro z Wrocławia, które w ramach realizowanego projektu unijnego oferuje pomoc prawną i psychologiczną dla osób pokrzywdzonych przestępstwem. Pomoc ta jest świadczona bezpłatnie. Ośrodek nie ponosi również żadnych kosztów z tym związanych. Praca socjalna z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi prowadzona jest przez pracowników socjalnych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, których działania nakierowane są na zabezpieczenie podstawowych potrzeb socjalno-bytowych dzieci. W przypadku, gdy ośrodek pomocy społecznej poweźmie informacje o rodzinie przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, pracownik socjalny przeprowadza wywiad środowiskowy i po analizie sytuacji może zawnioskować o przydzielenie rodzinie asystenta rodziny. W myśl założeń ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011r. opieka zastępcza powinna stanowić istotny element systemu pomocy dziecku i rodzinie na poziomie lokalnym. Ustawa ta zakłada wprowadzenie asystenta rodziny na poziomie samo-rządu gminnego. Celem pracy asystenta rodziny jest niedopuszczenie do oddzielenia dziecka od rodziny lub umożliwienie powrotu dziecka umieszczonego w systemie pieczy zastępczej. Od września 2014r. w Ośrodku zatrudniony jest już asystent rodziny. Asystenturą rodzinną w pierwszej kolejności objęto rodziny przejawiające największe trudności w prawidłowej opiece i wychowaniu dzieci, a tym samym zagrożone umieszczeniem dzieci w pieczy zastępczej. Praca asystenta odbywa się w miejscu zamieszkania rodziny oraz innych miejscach aktywności społecznej rodziny Pod opieką zatrudnionego w MOPS asystenta znajduje się aktualnie 8 rodzin. Asystent pracuje w zadaniowym czasie pracy. Warunki te umożliwiają indywidualizację pracy z rodzinami w niwelowaniu błędów, trudności oraz braku umiejętności sprawowania właściwej opieki. Asystent może wspierać rodzinę w procesie przekazywania pozytywnych wartości poprzez pracę nad świadomością wychowawczą rodziców oraz oddziaływanie własnym przykładem. Należy zwrócić uwagę, że wsparcie rodziny jest prowadzone za jej zgodą i przy aktywnym współdziałaniu. Jednak objęcie rodziny wsparciem asystenta nie zawsze gwarantuje przywrócenie rodzinie zdolności do prawidłowego wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych. W celu zaspokojenia potrzeb socjalno-bytowych najuboższych mieszkańców naszego miasta prowadzone są skoordynowane działania OPS m.in. ze służbą zdrowia, oświatą, policją oraz organizacjami pozarządowymi. System wsparcia dla tych rodzin w ramach pomocy społecznej gwarantują świadczenia finansowe, świadczenie usług opiekuńczych, praca socjalna, poradnictwo specjalistyczne oraz tworzenie i realizacja programów osłonowych wynikających z rozeznanych potrzeb gminy.
Sprawozdanie 1/2015 z pracy Burmistrza Miasta Chojnowa w okresie od dnia 1 grudnia 2014 r. do dnia 28 stycznia 2015 r. Z zakresu Wydziału Rozwoju Gospodarczego m.in.: 1. Kontynuowana jest przebudowa i rozbudowa budynku MOKSiR. Prowadzone są prace wykończeniowe i porządkowe. 2. Dokonano odbioru prac związanych z budową obiektu lekkoatletycznego i modernizacją boiska w Chojnowie. 3. Zakończono i odebrano inwestycję pn. "przebudowa ul. Południowej". 4. Zakończono i odebrano roboty budowlane polegające na rozbudowie sieci oświetlenia wnętrza kwartału w rejonie ulic: Witosa, Kolejowa, Kościuszki, pl. Dworcowy. 5. Ogłoszono przetarg nieograniczony na zagospodarowanie wnętrza kwartału w rejonie ulic: Witosa, Kolejowa, Kościuszki, pl. Dworcowy. 6. Opracowano listę przydziału lokali mieszkalnych, socjalnych, zamiennych i do remontu własnego na rok 2015. 7. Przydzielono 5 lokali mieszkalnych na czas nieokreślony i 3 lokale socjalne na okres 1 roku. 8. Przedłużono umowy najmu na 20 lokali socjalnych. 9. Rozstrzygnięto przetarg na odbiór odpadów w okresie od 01 stycznia do 18 lipca 2016r. Wygrała firma A.S.A. z Zabrza. 10. Podpisano umowę na wykonanie prac związanych z wymianą słupów oświetlenia ulicznego w ciągu ul.Kościuszki z zastosowaniem opraw ledowych.
Z zakresu Wydziału Gospodarki Gruntami i Ochrony Środowiska m.in.: 1. Sprzedano: - w drodze bezprzetargowej na rzecz dotychczasowych najemców 2 lokale mieszkalne z zastosowaniem obowiązujących bonifikat, - w drodze przetargu ustnego nieograniczonego lokal użytkowy przy ul. Kolejowej 13, 2. Przejęto za zaległości podatkowe nieruchomość o pow. 0,1122 ha poło-żoną przy ul. Złotoryjskiej zabudowaną budynkiem produkcyjnym o pow. użytkowej 270,7 m2. 3. Ogłoszono przetargi ustne nieograniczone na sprzedaż: - nieruchomości zabudowanej garażem przy ul. W. Witosa - zakończony wynikiem negatywnym, - dwóch działek pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną przy ul.Witosa, zakończony wyłonieniem nabywcy jednej działki, - lokalu mieszkalnego przy ul Rynek 6, - działek położonych przy ul. Łużyckiej, objętych granicami LSSE. 4. Wydano 2 wypisy i wyrysy oraz zaświadczenie z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta. 5. Wydano postanowienia pozytywnie opiniujące podziały działek położonych przy ul. Baczyńskiego i ul. Legnickiej, pod względem zgodności z planem zagospodarowania przestrzennego miasta, 6. Wydano decyzje na podział działek: - przy ul. Baczyńskiego z urzędu w celu wydzielenia działki przeznaczonej do sprzedaży w drodze przetargu, - przy ul. Legnickiej w celu uregulowania przebiegu ulic: Legnicka -Rynek, - przy ul. Zielonej dla osób fizycznych w celu wydzielenia działek do sprzedaży. 7. Wydano 4 zgody na wykreślenie hipotek ustanowionych w związku z zastosowaniem bonifikaty przy wykupie lokalu mieszkalnego, 8. Z zakresu nadzoru nad gospodarką drzewostanem: - przy ul. Gałczyńskiego - wydano decyzję zezwalającą osobie fizycznej na usunięcie 3 zagrażających drzew gatunku świerk z obowiązkiem nasadzenia 6 drzew i odmówiono usunięcia jednego drzewa, - przy ul. Szpitalnej - wydano decyzję zezwalającą osobie fizycznej na usunięcie 4 usychających drzew gatunku klon, z obowiązkiem nasadzenia 8 drzew, - przy ul. Wojska Polskiego - wydano decyzję zezwalającą na usunięcie drzewa gatunku dąb stwarzającego zagrożenie dla osób i mienia na terenie Powiatowego Zespołu Szkół, z obowiązkiem nasadzenia 2 drzew.
Z zakresu Wydziału Spraw Obywatelskich m.in.: 1. Dodatki mieszkaniowe: przyjęto 67 wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego; rozpatrzono 54 wnioski przyznając dodatki mieszkaniowe na kwotę 9.058,67 zł. (wydano 53 decyzje pozytywne i jedną decyzję negatywną). Za miesiące XII 2014 i I 2015r. wypłacono dodatki mieszkaniowe na kwotę 77.317,15 zł. 2. Dodatki energetyczne: przyjęto i rozpatrzono 42 wnioski o przyznanie dodatku energetycznego, przyznając dodatki na kwotę 661,82 zł. (wydano 42 decyzje pozytywne). Za miesiące XII 2014 wypłacono dodatki energetyczne na kwotę 2.186,65 zł. 3. Dowody osobiste: przyjęto 321 wniosków, wydano 335 dowodów osobistych.
Z zakresu Urzędu Stanu Cywilnego m.in.: 1. Wydano: 27 decyzji administracyjnych, zaświadczenie do zawarcia związku małżeńskiego zagranicą, zaświadczenie do ślubu konkordatowego. 2. Sporządzono: 12 aktów urodzenia, 10 aktów małżeństwa, 30 aktów zgonu. 3. Załatwiono: 50 spraw z biurem ewidencji ludności i USC, 4 korespondencje konsularne, 180 wniosków o wydanie odpisów z akt stanu cywilnego. 4. Sprawdzono około 150 wniosków o wydanie dowodu osobistego. 5. Wysłano wniosek do Prezydenta RP o nadanie medalu za długoletnie pożycie małżeńskie.
opr. eg
|
|